Automation och robotteknik ledde till Arver

Nyheter

Fordon idag består av många ihopkopplade datorer, så en lastbilsmekaniker måste nästan vara minst lika bra på datorer som på att skruva på motorer. Andreas Frisk, 34, arbetar som analystekniker hos oss i Norrköping. Till skillnad från många av hans kollegor, så läste han inte Fordonsprogrammet på gymnasiet, utan Automation och robotteknik. 

– Jag trodde att jag skulle jobba inom industrin med robotsystem som effektiviserar löpande band. Jag trodde inte att fordonsbranschen var något för mig. När jag klev innanför dörrarna på Arver, så tänkte jag ”här kommer jag inte att bli långvarig”.

Det berättar Andreas och konstaterar att han hade fel. 14 år senare är han fortfarande kvar hos oss – i fordonsbranschen. Han trivs riktigt bra, inte bara för att sammanhållningen är suverän, utan för att han är övertygad om att han får fler roliga utmaningar i fordonsbranschen än han hade haft inom industrin.

– Det händer så mycket i fordonsbranschen. Elsystemen idag ser inte ut som de gjorde när jag började. Det gäller att hänga med i tekniken. Som tur är får vi gå många utbildningar hos Scania, men även hos andra externa tillverkare av delar.

Som analystekniker utför man felsökningar, service och reparationer samt är ett extra stöd till mekaniker och serviceledare. Tack vare de snabbanalyser en analystekniker gör, så kan man förplanera jobben och ta in rätt resurser och se till att det finns reservdelar tillgängliga. Det är en viktig tjänst med syfte att optimera verksamheten.

– Det är en hel del administration. Jag har till exempel väldigt mycket kontakt med Scania och deras tekniska support. Man kan säga att jag är mellanhanden mellan mekanikerna och Scania. Men jag kan lika gärna vara ute i verkstaden och skruva. Det är en väldigt varierande tjänst.

”Jag trodde inte att fordons-

branschen var något för mig.”

Andreas säger att det bästa med tjänsten är bredden och variationen av arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna innebär allt från felsökning med avancerade diagnosverktyg till skruvande, som Andreas inte hade några förkunskaper i, men har lärt sig hos oss. Han tycker också att det är bra att det finns möjlighet att utvecklas och själv anpassa sin tjänst på företaget.

– Man kan inrikta sig på det man tycker är roligt, om det är elektronik, mekanik eller hyudraulik. Och elbiten är så pass bred att man kan specialisera sig bara där. Om man vill kan man jobba jour med Scania Assistance, det blir mer pengar i plånboken så klart, men det är också spännande att utmana sig själv. Man måste kunna jobba självständigt då, eftersom man jobbar på jouren alldeles själv och blir utringd på uppdrag man inte har någon aning om vad det är för problem man möter.

Just idag har Andreas varit på en utbildning om färdskrivare på förmiddagen och på eftermiddagen har han avslutat en reklamation av ett backkamerasystem. Nästa arbetsuppgift är att förbereda felsökningen av en kommunikator. Imorgon, när han är klar med felsökningen av kommunikatorn, vet han inte riktigt vad som står på agendan. Som det brukar vara – och som han gillar att hans dagar ser ut.

 

Läs mer:

El- och energiprogrammet (fd Automation och robotteknik) på Carlsund Utbildningscentrum i Motala – utbildningen som Andreas gick på gymnasiet:
https://www.motala.se/utbildning-och-barnomsorg/gymnasium/gymnasieskolor-i-kommunen/carlsund-utbildningscentrum/el-och-energiprogrammet/

”Tempen på motorbranschen” – en årlig rapport av Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN):
https://bilproffs.se/om-oss/tempen-pa-motorbranschen/tempen-pa-motorbranschen-2016-2/

PM av Skolverket som har undersökt vad ungdomar gör 1, 3 och 5 år efter avslutade gymnasiestudier:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3726