Lastbilsmekaniker – ett framtidsyrke

Nyheter

Lastbilsbranschen skriker efter mekaniker. Allt färre utbildar sig till lastbilsmekaniker samtidigt som godstransporterna ökar. Det gör att framtiden ser ljus ut för ungdomar som väljer Fordons- och transportprogrammet på gymnasiet – för dem väntar jobb direkt efter studenten.

Krystian Skladanowski, 22, tog studenten från Fordons- och transportprogrammet på Edströmska i Västerås i fjol och blev erbjuden jobb som lastbilsmekaniker hos oss redan innan han hade läst klart utbildningen.

– Jag gjorde min praktik i tre veckor på Arver och blev erbjuden jobb direkt efter det, och jobb kan man ju inte tacka nej till. Jag jobbade extra när det var lediga dagar i skolan och så började jag jobba heltid här efter studenten.

”Jag skulle aldrig vilja byta jobb.”

Intresset för motorer har Krystian ärvt av sin pappa som har mekat med i princip allt som har en motor, så det var självklart att han skulle välja Fordons- och transportprogrammet på gymnasiet. Tanken var från början att inrikta sig på personbilar, men programmet var fullt. Det fick bli tungmek istället – en lösning han är väldigt nöjd med idag.

– Jag skulle aldrig vilja byta jobb. Jag håller på med personbilar på fritiden, så det skulle nästan bli för mycket att göra det på arbetstid också. Det är roligt att få lära sig något nytt hela tiden. Det är mycket som inte finns på personbilar som finns på lastbilar, som till exempel hydraulik och pneumatik. Och så har jag de bästa arbetskamraterna! De är både trevliga och så kan de i princip allt om Scania. Vi får gå på utbildningar genom företaget och vi har tillgång till alla specialverktyg, så att vi kan utföra vårt jobb med bästa möjliga kvalitet.

Lastbilsmekaniker är ett omväxlande yrke. Krystian berättar att han gör allt från att utföra service och felsöka problem till att ha kontakt med kunderna. Ingen dag är den andra lik. Det beror helt på vad det är för lastbilar som kommer in på service. Motorerna blir allt mer komplicerade, så det krävs att man tänker till. Ibland kan det ta flera timmar att felsöka, trots att man har hjälp av avancerad diagnosutrustning.

Enligt Arbetsförmedlingen kommer efterfrågan på lastbilsmekaniker att öka de kommande tio åren. Motorbranchens Yrkesnämnd (MYN) är desto exaktare i sin rapport ”Tempen på motorbranschen” från 2016 där de menar att lastbilsverkstäder kommer att behöva anställa 1289 personer de närmaste tre åren. Kompetenser inom elsystem och instrument kommer att bli särskilt efterfrågat.

Mikael Wadsten, servicemarknadschef, berättar att det är svårt att rekrytera personal:

– Det är ett generationsskifte i branschen samtidigt som ny kompetens behövs. Vi i branschen har heller inte lyckats locka till oss unga i samma takt som behovet har uppstått. Lastbilsmekaniker är inte vad man ”ska” bli i dag och det finns en bild av yrket att det är tungt och skitigt, och visst kan det vara det ibland, men det handlar inte bara om att byta bromsbelägg. Det är väldigt mycket elektronik inblandad nu för tiden. Vi behöver mekaniker som har ett helhetstänk och som gärna är inriktade på elektronik kopplat till hydraulik.

Mikael avslutar:

– Det är ett bra jobb och jag tycker att vi är en attraktiv arbetsgivare. Vi kan erbjuda anställning hos en stabil arbetsgivare – det är inte ofta en Scaniaåterförsäljare går i konkurs. Till skillnad från många andra ställen får man en marknadsmässig månadslön hos oss och man har möjlighet att öka på den genom jourarbete. Sedan får man också en personlig dator och självklart vidareutbildning för att kunna utvecklas. Och så får man de bästa arbetskamraterna, precis som Krystian säger.

Läs mer:

Skolverkets beskrivning av Fordons- och transportprogrammet:
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/sok-amnen-kurser-och-program/program.htm?lang=sv&programCode=ft001

”Tempen på motorbranschen” – en årlig rapport av Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN):
https://bilproffs.se/om-oss/tempen-pa-motorbranschen/tempen-pa-motorbranschen-2016-2/

PM av Skolverket som har undersökt vad ungdomar gör 1, 3 och 5 år efter avslutade gymnasiestudier:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3726