Scania Top Team stor framgång för Arver

Nyheter

Några av Scanias bästa mekaniker, reservdelsspecialister och kundmottagare i landet återfinns hos Arver Lastbilar. Det står klart efter finalen i Scania Top Team som avgjordes i december förra året. Arver tog hem såväl andra- som fjärdeplatsen i tävlingen som från början hade lockat hela 81 team.

– Kul att få visa våra kunder vilken kompetent personal vi har, säger Mikael Wadsten, Arver Lastbilars servicemarknadschef. Och förhoppningsvis ett bra verktyg i vårt rekryteringsarbete. Vi har, liksom de flesta av våra kollegor, stora problem med att hitta framförallt mekaniker och vi är övertygade om att det här är ett bra sätt att visa att mekanikeryrket inte längre bara handlar om ”smutsigt och tungt”. Ett faktum är att den digitala utvecklingen på allvar har letat sig in i fordonsvärlden.

Betydligt svårare

– I finalen blev det betydligt svårare frågor. Här varvades dessutom både teoretiska och praktiska delmoment som bland annat problemanalys, felsökning, reservdels- och produktfrågor, åtgärdspaket och efterkontroller, säger Anders Karlsson, tävlingsgeneral på Scania Sverige.

En viktig och avgörande faktor i finalen är tidsbegränsningen.

– Allt görs på tid, och det gäller att hitta en bra metodik för att få flyt i arbetet, även när det knyter sig vid en viss fråga i momenten, säger Eva Gustavsson, servicemarknadsdirektör för Scania Sverige.

Vann gjorde Snoddas drängar från Atteviks i Jönköping och nu fortsätter tävlingen för deras del med regionfinal i Italien – och om det går bra där, världsfinalen i Södertälje i slutet av 2018. Väl där så får de tre bästa lagen dela på hela 100 000 euro.

Utbildningstävling

Top Team, som anordnas av Scania, är en kompetenshöjande utbildningstävling för medarbetarna i Scanias verkstäder. Totalt deltar omkring 8 000 deltagare från drygt 60 länder som utvecklar sin yrkesskicklighet genom en kombination av träning, lagarbete och tävling.

– Syften med tävlingen är att tillfredsställa kundernas behov av förstklassig service samt att lyfta verkstads- och reservdelsyrkena.

Mikael Wadsten instämmer:

– Absolut, det var också anledningen till att vi tidigt bestämde oss för att satsa på tävlingen och ge deltagarna i våra lag bästa tänkbara förutsättningar att lyckas. Och det slog ju mycket väl ut, det skiljde för övrigt bara 1,5 poäng mellan de båda Arver-teamen. Vi kommer helt säkert att delta även nästa gång det drar ihop sig till tävling, det här var riktigt roligt.

Första tävlingen genomfördes för 28 år sedan. Tanken med årets lagtävling är att bidra till ökad proffsighet där kunskap, laganda och disciplin är nyckelorden. Eva Gustavsson ser flera fördelar med Top Team, som ses som både en utbildning och tävling.

– Internt är det ett bra tillfälle att bygga engagemang tillsammans. Samtidigt är bra service extremt viktigt för våra kunder, för välfungerande lastbilar som är ute på vägarna stärker deras lönsamhet, säger hon.

I finalen varvades både teoretiska och praktiska delmoment som bland annat problemanalys, felsökning, reservdels- och produktfrågor, åtgärdspaket och efterkontroller. Dessutom på tid, vilket krävde att medarbetarna har ett strukturerat och metodiskt arbetssätt.

En stor utmaning

Mikael Wadsten, som ser det som en stor utmaning att hitta kompetenta medarbetare till mekanikeryrket, konstaterar:

– Jag tror att det finns ännu mera för skolorna att göra för att popularisera dessa utbildningar. Men mycket hänger naturligtvis också på ett bra samarbete mellan skola och näringsliv. Här tror jag inte att det räcker enbart med enskilda aktörer som Arver och andra utan tillverkare som Scania och Volvo måste nog ta en större del av kakan.

Mikael berättar att Arver, i likhet med flera andra företag fått erbjudande om att anlita mekaniker från Litauen:

– Vi har inte tagit ställning till detta ännu, men löser det sig inte på annat sätt så är det självklart ett alternativ.

 

Finalresultat Scania Top Team

1. Snoddas drängar, Atteviks Jönköping 129,5 poäng,

2. Peking Vitblå, Arver, Norrköping 108

3. Allt eller inget, Scania Sverige, Hisings-Backa, 107

4. Second Gear, Arver Västerås, 106,5

5. Enirotrollen, Sven Jeppson, Karlshamn, 104,5

6. OneMoraTime, Bilmetro, Mora, 100

7. Enslingarna, Toveks, Skövde, 96,5

8. Zebbez, Scania Sverige, Himle, 85

9. Ingen aning, Motorcentralen, Umeå, 85

10. Last generation, Berners, 84,5

11. Bullens pojkar, Atteviks, Nässjö 80,5

 

Skrivet av Sven-Arne Wikén och publicerat i Mitt Åkar’n, nr 1 2018